Data: 13.11.2019   |   Harta site-ului |  Contact  

   

Long Beach

Submarinul Scorpionul Rosu a servit in armata sovietica si avea o capacitate de 78 de persoane la bord.

Am vizitat si noi acest submarin si pe masura ce strabateam "usile" dintre compartimente (niste usi mici rotunde, ce se puteau inchide ermetic in caz de avarie la compartimentul anterior), descopeream de fiecare data incaperi inguste cu paturi, mese si dulapuri micute - ce valorificau la maxim fiecare centimetru patrat de loc, o multime de cabluri si manete de-o parte si de alta a oricarui compartiment ... ne-am intrebat de vreo cateva ori "Oare unde incapeau 78 de persoane?!? Si oare cum treceau unii pe langa altii?!?".
Uimirea mea putea veni si din faptul ca mie nu-mi plac locurile inguste si, de ce sa nu recunosc, nu sunt nici "90/60/90" :o).

Numai ofiterii (27 la numar) aveau propriile camere cu mese si dulapuri. Restul echipajului dormea ca la cuseta, pe niste paturi suprapuse, scurte (sau nu, mie asa mi se pareau), cu baza de sustinere o plasa de sarma, peste care era trantita o saltea subtire. Cand am vazut acele camere, mi se parea ca sunt in "tara piticilor"...

Cei 78 de membri ai echipajului puteau imparti 2 dusuri si 3 toalete, pentru pana la 3 luni pe mare. Am descoperit si popota, o incapere un pic mai maricica, in mijlocul careia era o masa cu bancute de jur imprejur (pozele de pe pereti imi indicau ca acolo incapeau 12 persoane). Da' ce maruntei mai erau... eu si Lorin de-abia daca ne simteam confortabil la masa aceea.

Bucataria... era decorata cu linguri de lemn, polonice de tabla, tigai cu pui rumeniti si legume (evident din plastic, doar pentru a recrea atmosfera acelor timpuri). Nu era loc decat de-o persoana (zic eu, da' e posibil sa ma insel), atata timp cat jumatate din bucatarie era ocupata cu masina de gatit (aragaz si cuptor). Am citit ca mancau de vreo 4 ori pe zi si ca aveau voie la un pahar de vin alb pe zi. Macar atat. Daca loc de respirat nu e.

Ultimele compartimente vizitate au fost camera motoarelor si cea a torpilelor. Am descoperit 3 motoare diesel, care generau putere celor 3 motoare electrice (ce actionau la randul lor 3 propulsoare). Era ce-i drept un submarin non-nuclear din clasa Foxtrot (cel mai mare submarin din armata sovietica). Cunoscand alfabetul chirilic, m-am apucat sa citesc si totodata sa ganguresc ceva neinteligibil nici pentru mine, cu atat mai mult pentru cine ma auzea.

Am abandonat repede cititul de pe indicatoarele submarinului si m-am indreptat apoi spre camera torpilelor... In submarin pe parcurs ce strabateai incaperile, la cate-un difuzor se auzea vocea unui domn cu accent rusesc care iti spunea in engleza cate ceva despre acea camera. Am inteles ca in caz de avarie, echipajul se putea salva prin tuburile prin care lansau torpilele (imbracati in echipamentul de salvare), avand chiar sanse de supravietuire iesind la o adancime de 820 de picioare (280 de metri).
Daca n-ar fi stiut ca acele torpile lungi puteau dobora sau avaria grav si un vas de talia celui despre care v-am povestit in pagina anterioara ("Regina Maria"), as fi zis "Ce frumoase sunt!"... cu varful rotunjit, vopsit rosu cu alb, ca acadelele din parcul de distractii Disneyland. Dar n-am putut sa zic asta. Cauza... multitudinea de manete, cabluri, indicatoare si periscopul functional - prin care am vazut din larg orasul Long Beach, admirand chiar plaja acestuia cu nisip fin... Lorin nu stiu ce-a admirat, da' sigur n-a admirat nisipul ...

Nu stiu cat de bine am descris senzatiile prin care am trecut, dar sper sa va fi introdus macar un pic in atmosfera dintr-un submarin... si pot sa va spun ca merita vizitat macar o data in viata, un submarin.


   
    1. Submarinul "Scorpionul rosu"
  • compartimentul torpilelor
  • compartimentul motoarelor
  • "usile" dintre compartimente
Daca iti place ce citesti / designul site-ului ...